Fòrum Pedagògic Anti-Bofill

Dissabte 22 octube 2022. d’11 h a 18 h

Addend. La Morera de Montsant

Jornada de debat

Presentació del llibre “L’escola: espai en destrucció“, Xavier Diez. Editorial: Lo Diable Gros. Col·lecció: El Martell, volum 10

l’obra: L’escola: espai en destrucció és un conjunt d’assaigs i articles escrits durant la darrera dècada en què es registra tot aquest conjunt de transformacions profundes a què, en nom de l’eficiència, s’estan sotmetent els sistemes educatius. Aquest recull aborda diverses qüestions d’actualitat que serveixen per orientar-nos en les polítiques educatives: la segregació, el paper dels organismes econòmics internacionals, la «innovació», l’erosió planificada dels recursos humans i econòmics, la burocratització o els mecanismes subtils (o no) de la privatització.

L’autor detecta i analitza aquest conjunt d’actors i factors que expliquen aquest malestar en el món educatiu, a nivell local i global, que, sense renunciar a la resistència, més aviat conviden al pessimisme.

Xavier Diez (Barcelona, 1965) és diplomat en Magisteri, llicenciat en Filosofia i Lletres, postgraduat en Pedagogia Terapèutica i doctor en Història Contemporània. Ha publicat diversos llibres i articles acadèmics sobre la història de l’anarquisme, la Transició, o la història del pensament d’esquerres. També ha publicat mitja dotzena de llibres de narrativa i poesia i és col·laborador habitual dels mitjans de comunicació. Des de 1989, està vinculat al món educatiu, com a mestre de primària, representant sindical i professor universitari. Actualment, és membre del Consell Escolar de Catalunya i coordina la revista Docència.

Andreu Navarra: Escriptor, historiador i professor. Ha publicat Devaluación continua. Informe urgente sobre alumnos y profesores de secundaria (Tusquets, 2019). Altres llibres: La región sospechosa. La dialéctica hispanocatalana entre 1875 y 1939 (2012), El anticlericalismo. ¿Una singularidad de la cultura española? (2014), 1914. Aliadófilos y germanófilos en la cultura española (2014), El regeneracionismo. La continuidad reformista (2015), El ateísmo. La aventura de pensar libremente en España (2016), El espejo blanco. Viajeros españoles en Rusia (2016), La escritura y el poder. Vida y ambiciones de Eugenio d’Ors (2018), Ortega y Gasset y los catalanes (2019), Piedra y pasión. Los viajes extremeños de Miguel de Unamuno (2019) i les novel·les Hojas (2017) i Una especie de aventura (2019).

Jorge Luis Marzo (Barcelona, 1964) és historiador de l’art, doctor en Estudis Culturals, comissari d’exposicions, realitzador audiovisual i professor titular a BAU Centre Universitari de Disseny de Barcelona. Ha desenvolupat nombrosos projectes col·laboratius nacionals i internacionals de recerca, en format expositiu, audiovisual o editorial, sovint en relació a les polítiques de la imatge. Del seus darrers treballs cal destacar Biennal 2064 (Bòlit, Virreina, Carme, 2022-2023); La corba. El relat matemàtic de la pandèmia (ICUB, 2022); Actuar en la emergencia (RAER, 2021-2023); Las videntes. Imágenes en la era de la predicción (Arcàdia, 2021); Fantasma’77. Iconoclàstia espanyola (Tecla Sala, CCCC, RU, Solleric, 2020). És co-autor del llibre de referència Arte en España (1939-2015). Ideas, prácticas, políticas (Cátedra, 2015). Web: www.soymenos.net <http://www.soymenos.net/>

Rosa M. Cañadell. Llicenciada en Psicologia i Magisteri. Ha exercit com a professora de secundària durant més de vint anys i quatre com a directora d’Institut. Ha estat delegada sindical i portaveu del sindicat USTEC•STEs (IAC) durant 7 anys.

Ha publicat nombrosos articles en diversos mitjans, tant nacionals com  internacionals: Cuadernos de Pedagogía, Perspectiva escolar, El Viejo Topo, Público, El Periódico, eldiario.es, El diario de la educación, DOCÈNCIA, El Triangle, Rebelion.org, Universidade y Sociedade (Brasil), Latin American Perspective (EEUU), PoliTeknik (Alemania) y otras.

Autora del llibre “Qué pasa con la educación?” (Ed. Viejo Topo 2013) y coautora de varis llibres, entre ells “Educación pública: de tod@s para tod@s“, y l’últim: “El menosprecio del conocimiento” (junto a Nico Hirtt y Albert Corominas). Coautora del documental “Educar es la mejor forma de luchar” sobre la educación en el MST de Brasil.

Activista social en defensa de l’educació pública i vinculada a diversos moviments socials. Forma part de Socialime21, del Comitè de suport al MST a Barcelona i del Grup Promotor del SIEC (Seminari Ítaca d’Educació Crítica).

Jordi Martí Font: Doctor en Filologia Catalana per la URV (2015), màster en Tendències Actuals de l’Estudi de la Literatura (2004) i màster en Estudis Superiors de Llengua, Literatura i Cultura Catalanes (2013) per la mateixa universitat. Treballa, des de fa 17 anys, a l’Ensenyament Secundari públic on ha fet classes de Llengua i Literatura Catalana i Castellana, Llatí i Arts Escèniques. Ha treballat com a home de fer feines, cuidador, manobre i pagès; i com a corrector lingüístic i periodista durant 15 anys més. Ha estat cantant i guitarra del grup Llunàtics.

Ha recollit els seus articles en els llibres *Ni Nadal ni Setmana Santa. El Camp: deu anys d’opinió crítica *(2008),* Visions perifèriques de combat* (2012) i *Tarragona desballestada. Lleixiu de cendra i pixum* (2019), i ha participat en nombrosos llibres col·lectius, com, *Infectació* (2007), *Federico Urales. Mi Vida* (2021) o *El teorema de Maslow* (2021).

Ha escrit el poemari *Misèria sense companyia. Obra poètica completa (fins ara)*, *Visca la terra i visca l’anarquia (2017) i Visca la terra i visca l’anarquia, 2. De l’1 d’Octubre al 2020 (2021), *i els tres volums del* Llibre Negre, *una amplíssima antologia textual sobre les relacions entre l’anarquisme i el catalanisme en l’àmbit dels Països catalans. També ha escrit *Les paraules són punys* (2015), *Crema Londres a Tarragona*, amb la fotògrafa Roser Arques (2016), *Paper, tinta i COVID-19* (2020) i *El Cuirassat Potemkin* (2019), amb el dibuixant Amat Pellejà (2020), i *Breu història de l’anarquisme als Països Catalans*, amb la historiadora Dolors Marín (2021). Ha recollit, editat i curat les obres completes de Josep Llunas (l’obra poètica i la teòrica) i de Salvador Seguí (2021).

Horari:
 11.00 a 12.15. Primera sessió
 12.15 a 12.30. Pausa
 12.30 a 14.00. Segona sessió
 14.00 a 15.30. Dinar
 16.00 a 18.00. Taules de treball i conclusions 

Activitat reconeguda pel Departament d’Ensenyament a través de l’ICE de la URV, amb un certificat de 8 hores (si el voleu, explicita-ho i cal que poseu el nom complet i el NIF).

Cal confirmar l’assistència. Places limitades. 
El preu és de 25 € i inclou el dinar.

Addend compta amb servei de residència. Si us hi voleu allotjar —abans o després de la jornada— quan feu la reserva ho heu d’especificar. El preu és de 27 €/nit (les habitacions són compartides; i hi ha una cuina comunitària), més d’un dia 24 €/nit.

Formulari confirmació d’assistència

Estructura addicional de creació i adequació de potencial específic