Martí Guixé. N=1. Radical Coupage Theory Vins

Martí  Guixé

http://food-designing.com

Joan Asens

N=1.

Radical Coupage Theory Vins es un protocol de cupatge que mitjançant una sistemàtica radical barreja diferents vins seguint criteris no convencionals. Com a resultat s’obté un vi que promou amb les seu caràcter teòric i conceptual valors d’identitat i territori, i que va mes enllà de la seva rellevància gastronòmica. Aquest vi, amb característiques d’icona no fa competència al mon dels vinicultors sinó que de manera paral·lela crea visibilitat a les bodegues i al seu territori

Radical Coupage Theory Vins no es fa utilitzant tècniques de vinicultura ni amb paràmetres d’enologia ni amb criteris de gastronomia ni de sommelieria. Es fruit d’un projecte d’especulació que te a veure amb conceptes de cooperació i objectius comuns.

Radical Coupage Theory Vins es metaterritorial i no es científic, ni es legal. El resultat final es un objecte artístic que pren la forma de vi embotellat dins una ampolla. Qualsevol pas del procés, que també te forma de vi embotellat dins una ampolla es vàlid com a objecte d’art, ja que forma part de la cadena d’accions necessàries per arribar al resultat final del procés.

Radical Coupage Theory Vins esta centrat en el Montsant-Priorat, dues DO que estan dins la comarca del Priorat. El Priorat conte en les seves DO una gran quantitat de bodegues i productors de vi, algunes de les quals son internacionalment reconegudes. 

El projecte consisteix en elaborar vins a partir d’altres vins.

Els vins d’una bodega (per exemple Orto Vins del DO Montsant) es barregen entre ells per configurar un nou vi que es el resultat d’aquest cupatge. Orto Vins, si descartem els dolços i  el rosat te en total 11 referencies. Obtindrem doncs 11 ampolles que s’hauran reomplert amb la mescla i on s’hauran enganxat a cadascuna les 11 etiquetes del vi que contenen. El sabor o tast del raïm de cada vi desapareix per configurar un gust que esta mes associat amb els valors del la marca, l’elaboració i el territori en que opera Orto Vins.

Llavors farem el mateix amb cadascuna de les bodegues de la DO Montsant.

Un cop s’han combinat el vins de cadascuna de les bodegues DO Montsant obtenint un cupatge representatiu de cada bodega, tindrem moltes ampolles on cadascuna conte la mescla de cada un dels vins d’una mateixa bodega i on estan enganxades totes les etiquetes d’aquest vins.

Tot seguir agafarem sols una de les ampolles amb la mescla per cada bodega DO Montsant, en total 56, i les barrejarem entre si, i obtindrem 56 ampolles on hi haurà el vi de totes les ampolles que es produeixen a la DO Montsant. Cadascuna d’aquestes ampolles tindrà totes les etiquetes dels vins que conte.

Farem lo mateix amb la DO Priorat que consta de 111 productors.

Per finalitzar tenim 56 ampolles amb cupatge Montsant i 111 ampolles amb cupatge Priorat. Agafem una ampolla del Montsant, qualsevol, i una del Priorat, qualsevol doncs son totes iguales, i fem el cupatge entre aquestes dues ampolles.

Com a resultat tenim dues ampolles on dins hi ha tots els vins del Montsant-Priorat i cadascuna porta enganxades totes les etiquetes de tots els vins que contenen.

Montsant-Priorat 1/2  i  Montsant-Priorat 2/2 es el resultat de la Radical Coupage Theory Vins. Radical Coupage Theory Vins combina enologia antropologia i política.

Martí Guixé

Juliol 2021

Porró Masterclass 30 d’octubre de 2021

Estructura addicional de creació i adequació de potencial específic