Cendres d’allò que està per vindre

 

dissabte, 24 juny 2017

IP26
Cendres d’allò que està per vindre
Rafael Tormo i Cuenca
www.rafaeltormoicuenca.blogspot.com

ADDEND
La Morera de Montsant
http://addend.comissariat.cat/

Col·laboren:
Ajuntament de la Morera de Montsant
Parc Natural de Montsant
Salvador Palomar de Carrutxa. Centre de Documentació del Patrimoni i la Memòria
Òscar Cornago
Paca Rodrigo del Moral
Miquel Àngel Marín
Tinta Fina
Graham Bell Tornado

Construir, re-construir, de-construir experiències de vida on la comunitat ha perdut la seua presencia; ja que sembla que el món comença a estructurar-se com “un món sense comunitat” o, com a mínim, com l’enteníem fins ara.

Els rituals, durant generacions, han assegurat la transmissió de tradicions que relataven “un món”. Aquesta ritualització més enllà de seguir donant sentit ha quedat desbordada per uns temps on “la gent” es busca més enllà de la reiteració del fet sentimental, cultural o polític.

Però això no vol dir que “la gent” no seguisca invocant-se per a impugnar i implosionar jerarquies d’allò que ha administrat els territoris de la representació social popular.

Aquesta proposta, més enllà de constituir-se en un relleu, vol obrir espais des d’on seguir pensar-nos junts. Per això ho anomenem art.

La proposta començarà el dia 23 de juny a la Morera de Montsant (Priorat) amb la foguera de Sant Joan.

Divendres 23
22 h. S’encén la foguera, sopar i balls.

Dissabte 24
8.30 h. Arreplegar les cendres de la foguera.
10 a 13 h. Addend. Fer fent. Taller amb gent del poble i conversa amb Òscar Cornago, fent sabó artesanal.
13.30 a 15.30 h. Dinar.
19 a 20 h. Addend. Fer fent. Conversa amb Salvador Palomar mentre seguim fent sabó. Rites “ritualitzats”.
21 h. Aprofitant que no hi ha lluna, eixirem amb ulleres de visió nocturna a fer una ruta a la muntanya. La ruta sols està prevista per a 24 persones. Se soparà en la ruta, s’ha de portar calçat esportiu o de muntanya, aigua i repel·lent d’insectes.

Amb el material de la proposta és realitzarà una exposició i una publicació, que anunciarem.

Paca Rodrigo del Moral
Cantant i compositora escènica
Formada en cant, ball i interpretació; la veu és el mitjà d’expressió i l’instrument musical que més defineix la seva trajectòria artística. El fruit del seu estil és la fusió de gèneres musicals amb la improvisació. La seva experiència en la investigació i experimentació del so vocal la porta a crear ambients sonors i espais rítmics que dialoguen amb altres llenguatges escènics: pintura, dansa, teatre i imatge. Ha col·laborat amb grans artistes del teatre, la dansa, la música i la pintura. Actualment presenta l’espectacle Casadelobos. És professora de tècnica vocal i dirigeix el Festival de les Veus de Sant Celoni des de l’Associació Centre Artístic de la Veu-Intuit.

Salvador Palomar
Etnòleg i dinamitzador cultural
Reus, 1956
Membre fundador, el 1980, de l’entitat Carrutxa, dedicada a la recerca i dinamització de les festes i la cultura popular i tradicional, actualment reconvertida en Centre de Documentació del Patrimoni i la Memòria. Ha estudiat i publicat gran quantitat d’estudis sobre les festes i les manifestacions que hi intervenen, el teatre popular, els grups de foc, els jocs, els oficis i les creences. Destaquen La Tronada, festa a Reus (2001), El ball de diables al Baix Camp (1987) i El ball de valencians a Reus, al Baix Camp i al Priorat (2007). També ha coordinat campanyes d’investigació i actuacions sobre el patrimoni etnològic i la memòria oral al Baix Camp i el Priorat. Va ser responsable de l’àmbit d’etnologia i història del Museu Comarcal Salvador Vilaseca de Reus.

Miquel Àngel Marín Ribes
Músic
La Cava-Deltebre, 1966
Clarinetista format a Catalunya (Antoni Sebastià, Juli Panyella, Conservatori Municipal Barcelona) i a Alemanya (Wolfgang Meyer, Hochschule für Musik Karlsruhe); estudis d’Història a la Universitat de Barcelona.
Actiu com a músic freelance, ha actuat a Europa, Corea i Israel; darrerament ha actuat a Islàndia.
Solista amb les orquestres de Cambra del Conservatori Moscou, Leos Janacek Ostrava, Cambra Brno, Zlin, Cambra Catalana, Cambra Vila-Seca, Polnische Kammerphilarmonie. Música de cambra amb els quartets Moyzes, Venus Kapralova, Dafna (Filharmònica Israel), Sariel Maler, Tri@ngle (Oriol Aymat, Dani Espasa).
Ha col·laborat amb compositors com Antoni Sebastià, Llorenç Barber, Carles Santos, Carles Andreu, Carles Robert, Ramon Humet, Joan Saura, Markus Hechtle, Changwon Park, Imho Park. Realitza música per a poesia, vídeo, dansa i teatre: Carles Hac Mor, Ester Xargay, David Ymbernon, Anne Dennis, Rubirola-Montseny… i tallers de creació sonora en escoles i instituts de Catalunya.
Ha publicat els llibres Lo clarinet és l’aixada (Cafè Central/Emboscall) i Música és enxampar mosques (Arola).
Des de l’any 2005, coordina el festival d’arts experimentals Bouesia.

Óscar Cornago
Madrid
Investigador del Centro de Ciencias Humanas y Sociales del Consejo Superior de Investigaciones Científiques (Madrid). Va ser becari postdoctoral en la Universitat Lliure de Berlín, ha treballat en la Universitat de Buenos Aires i és professor convidat de la Universitat de Santa Catarina (Brasil). Ha publicat els llibres Discurso teórico y puesta en escena en los años sesenta: la encrucijada de los realismos, La vanguardia teatral en España (1965-1975): del ritual al juego, Pensar la teatralidad i Resistir en l’era dels mitjans: estratègies performativas en literatura, teatre, cinema i televisió. És editor del Archivo Virtual de las Artes Escénicas i forma part d’Artea. Coordina l’edició de les obres completes de Miguel Romero Esteo i ha estudiat i documentat l’obra d’artistes de l’escena contemporània a Espanya i Llatinoamèrica en volums com Polítiques de la paraula, Ètiques del cos i Acostaments al real.

Tinta Fina
Dibuixant
Barcelona
Aquest estiu és a punt d’editar La importància de ser rosa, la seva primera novel·la gràfica , amb guió d’ M.A Blanca per a l’editorial Barret. En els darrers anys ha participat en projectes culturals com Zemos98 i #4raons com a “croniquista” gràfica, rol amb el que col·labora habitualment al portal nativa.cat. Aprofitant l’experiència apresa als marges dels apunts de classe, busca en el relat gràfic un mecanisme per ordenar les idees abstractes dins de la vida quotidiana.

Graham Bell Tornado
Artista multidisciplinar.
Escocia/València
Actualment està fent un doctorat en produccion artistica en la UPV de València (Spain). Artista transgénere, la seua pràctica és transdisciplinar i experimental; relaciona l’organització biològica amb la política. Les polítiques queer i el feminisme, els processos col·laboratius, un amor antinatural de la naturalesa i una estètica que combina el punk, el barroc i elements contemporanis, rebutja l’elitisme de la compartimentació i la cosmovisió amb orelleres del “especialista”.
“El carrer o la plaça pública són els llocs per excel·lència en el qual es desenvolupen les intervencions artístiques de Graham. Precisament, quan gràcies a aquestes, l’espai públic torna a ser recuperat com a tal mitjançant la sanació i la ritualizació…¨

Rafael Tormo i Cuenca
Artista multidisciplinari, editor i gestor cultural
Beneixida/l’Alcúdia.1963
Autodidacta, comença a treballar en “resistència” en els anys 70, hiperrealisme, punk, LSD, còmic, ovnis, multidisciplinarietat, independentisme i una clara vocació d’“esperit de contradicció” foren la seva escola de formació espiritual. És en els anys 80 quan comença a tenir una relació directa amb el món professional de l’art, al mateix temps que a repensar-se dins de l’entramat sectorial i cultural de context. Apropiacions de galeries en Arco (1983), retransmeses en directe des de La barraca (a Ràdio 3). Incursions en el món de la dansa contemporània 1996. Accions teatrals. Exposicions internacionals. Participació en constants trobades de reflexió sobre els marges d’art i dels seus contextos. Ha format part activa en tallers i conferències des de la critica a la institució des de l’experimentació de processos participatius. Realitzador de vídeo des dels 90. Ha coordinat projectes com Almas de Cántaro (1996-2009. col·lectiu nòmada de crítica de la cultura). Des del 1999 fins al 2009 va coordinar/comissariar “Becas contra la amnesia colectiva. BANUSAïDI”. Ha participat en premsa i revistes especialitzades. Actualment coordina Perifèries, encontres de reflexió i acció a València. També projectes d’experimentació educativa i de comissariat amb el col·lectiu laBalsa13. Pertany al col·lectiu Gloria&Robert, amb projectes de dansa contemporània. Codirigeix el festival d’acció poètica a les Terres de l’Ebre i Barcelona: Bouesia. Membre d’Això és Com Tot; projecte editorial sobre recerca cultural. Forma part del col·lectiu Topogràfies Perifèriques. El seu treball artístic es planteja com a intermediacions en espais paradoxals comuns que possibiliten estats de crisis. En paraules d’ell mateix, “intente no acostar-me a l’art únicament com un espai alliberador residual per a poder eixir i entrar de l’espectacle”; comenta que la seua intenció és acostar-se més a allò que encara és vida des del que és local.

Estructura addicional de creació i adequació de potencial específic